- Második keringő
- Operaház: Az ódon Moszkva - Sosztakovics keringő (videó)
– Nem is beteg akkor, igaz? Csak boldogtalan. – Nem, nem vagyok boldogtalan. Maga ezt érteni fogja. Muzsika van bennem. – A Sosztakovics? – Dehogyis. Mindig más. Van, hogy csak egy egyszerű dal. Van, hogy egy drámai nagyária. Néha meg egy egész zenekar szól belül. – Honnan van magában ennyi dallam? – A rádióból. Amióta csak az eszemet tudom, mindig zene szólt az éterből otthon. Aztán amikor már saját rádióm volt, ugyanígy folytatódott. És belém költözött az egész zeneirodalom. – Játszanék egyszer magának. – Igazán? De akkor nekem kéne magához mennem. Nekem nincs zongorám. – Hát jöjjön. Én szívesen látnám, igazán. – Nem tudom. Hisz nem is ismerem. – Tudja, szerintem az úgy van, hogy vannak emberek, akik eleve ismerik egymást. – Úgy beszél, mint egy öregember. – Néha úgy is érzem magam. – Miért, maga nem boldog? – Nem tudom. Néha nagyon. Aztán hirtelen beáll valami óriási csend. General pausa. És akkor megijedek. – Sose féljen. Az nagyon fontos. Látja, én ezt már megtanultam. Úgy legyen jelen az életben, mint ahogy a plankton áramlik a vízben.
Második keringő
Várkonyi Judit
2017. június 28. – Merre megy? – Hát... hirtelen nem is tudom. Picit megszédültem. – Rosszul van? Így nem szállhat fel a buszra. Hogyan segíthetek? – Öleljen meg. – Rendben, jöjjön. Üljünk le akkor, átkarolom. Így jó? – Jó, igen. Köszönöm. Máris jobban vagyok egy kicsit. – Hajtsa nyugodtan a fejét a vállamra. A kezét fogjam? – Persze, várjon, ideteszem a táskámat oldalra. A karomon lesz a fogantyú, így nem kaphatja fel senki. – Milyen pici keze van. – Igen, a magáé meg milyen hatalmas. Mivel foglalkozik? – Zongoristának készültem, de nem voltam elég erős a mezőnyben, talán a folytonos lámpaláz miatt. Zenetudós vagyok. Most írom a doktorimat. – Tudja, mi a kedvenc zeném? Sosztakovics. Második keringő. Elcsépelt, de szomorúbb napokon egyszerűen bele tudok szédülni, ha dúdolom. – Paaam–pam–pa–paaam, szép is. Táncoljunk egy kicsit? – Ne, ne. Talán később, ha nem jön a busz. Jó, hogy ölel. – Nekem is jó. Ibolyaillatú a haja. – A férjem is szerette. Meghalt. – Sajnálom. – Autóbaleset.
Jellegét tekintve sokban emlékeztet a már említett Gershwin zongoradarabjaira, mind tündöklő futamaiban, mind humorában, amit a concerto teljes címében feltüntetett trombita álmagasztossága még jobban kiemel. Az egy esztendővel később elkészült első jazz-szvit kevésbé utal vissza az amerikai gyökerekre, habár a tagadhatatlanul kelet-európai, sőt egyenesen monarchiabeli beütés - a bécsi keringő és a nálunk is divatos polka - akár az Amerikába emigrált százezrek életét is felidézhetné. A korhoz kapcsolódó film kísérőzenéjének mindenképp tökéletesen megfelelne. A második, varieté-zenekar számára összeállított szvit valójában nem azonos az 1938-banViktor Knusevitckij együttesének komponált második jazz-szvittel, melynek partitúrája elveszett a második világháború alatt. Első tétele tipikus induló, amely Sousa hasonló darabjainak gyűjteményéből sem lógna ki, míg a második tánc (VII. tétel) Aaron Copland shaker dalfeldolgozásaival mutat némi rokonságot. A kettő között hallható dallamok viszont ismételten bécsi, kelet-európai ihletettségűek, jóllehet a híres (Kubrick Tágra zárt szemek jében is felcsendülő) második keringő kivételével szinte mind Csajkovszkij balettzenéinek összetéveszthetetlen hatását mutatják.
- Muzsikalendárium" és leírása "A világ egészen 1979-ig tudni vélte a választ a címben feltett kérdésre: Sosztakovics nagy szovjet zeneszerzõ volt. Négy évvel a komponista halála után... ". Ez csak egy keresési lekérdezést 49 kulcsszavakat, amelyek a website van rangsorolva. A teljes kulcsszavak számát (pl Tizenöt magyar parasztdal, Bartók: Falun) az 49 és ezen a honlapon megjelenik a keresési eredmények 49 alkalommal Megjelenítő honlap kereső Kulcsszó Pozíció Töredék liszt ferenc társaság 20 Ismeretlen dokumentum Liszt Ferenc haláláról - Muzsikalendárium Értékes ajándékcsomaggal kereste fel 2004 őszén a Magyar Liszt Ferenc Társaság budapesti irodáját egy hölgy: dr. Czétényi Istvánné Maróth Márta. Családi... Improvizációk magyar parasztdalokra 20 Pintér Csilla Mária: Bizalom a keletkezésben - Muzsikalendárium Három burleszk, BB 55 (op. 8c) Vázlatok, BB 54 (op. 9b) Tizenöt magyar parasztdal, BB 79. Improvizációk magyar parasztdalokra. BB 83 (op. 20) Tíz könnyû... Bartók: 2 elégia 20 Arnold Schoenberg könyvtárának Bartók-kottái - Muzsikalendárium Az elsõ Bartók-kották - a 14 bagatell és a Két elégia - 1911. május elején kerültek... hogy a mai postával küldje el Önnek a 14 bagatellt és a 2 elégiát.
Ricardo Chailly és az amszterdami Concertgebow Zenekara közismerten értő előadói a klasszikus és népszerű műfajok határához közel eső zeneműveknek; elég Csajkovszkij 1812. nyitányának a valódi ágyúk dörgése mellett szintetizátorral megszólaltatott felvételére. Így nem csoda, ha a két jazz-szvit épp az ő előadásukban vált igazán népszerűvé, melynek immár változtathatatlan változatát tarthatja kezében a Shostakovich: The Jazz Album tulajdonosa. Előadók: Ronald Brautigam - zongora Peter Masseurs - trombita Royal Concertgebow Orchestra Riccardo Chailly - karmester A lemezen elhangzó számok listája: Jazz Suite No. 1 1. I Waltz 2. II Polka 3. III Foxtrot Piano Concerto No. 1 in C minor, op. 35 (Concerto zongorára, trombitára és vonósokra) 4. I Allegretto 5. II Lento 6. III Moderato 7. IV Allegro con brio Jazz Suite No. 2 (Suite for Promenade Orchestra) 8. I March 9. II Lyric Waltz 10. III Dance 1 11. IV Waltz 1 12. V Little Polka 13. VI Waltz 2 14. VII Dance 2 15. VIII Finale 16. Tahiti Trot (Tea for Two) - V. Youmans, arr.
Operaház: Az ódon Moszkva - Sosztakovics keringő (videó)
Ha az oximoron nevű nyelvi alakzatot akarnám szemléltetni, a "szovjet jazz" szókapcsolatnál szemléletesebb példát keresve sem találnék. Pedig a nyilvánvaló, nevetséges ellentétet csak mi, akik a hidegháború szemüvegén át szemléljük a dolgokat, látjuk bele e két, egymás mellé helyezett szóba. A húszas, de még a harmincas években is az avantgárd többé-kevésbé ugyanazt jelentette a két nagyhatalom művészeinek, a szocialista realizmus erőltetett dominanciája pedig elsősorban az írok szárnyainak megnyirbálását jelentette. A jazz, az igényes tánczene azonban műfajként viszonylagosan elfogadottnak számított. Nem csoda, hogy Sosztakovicsot megihlette a klasszikus darabokénál nagyobb szabadságot adó, játékosabb megszólalás, s maga is három hosszabb kompozícióval gyarapította a Gershwin által oly magas színvonalon művelt műfajelegyítést, amit manapság valószínűleg divatosan crossover ként emlegetnénk. Az 1933-ban született első, c-moll zongoraverseny az abszolút (művészi) felszabadultság atmoszféráját árasztja magából.
A Második keringő a zeneszerző egyik legismertebb dallama, Stanley Kubrick Tágra zárt szemek című filmjének főcímzenéjeként vált világhírűvé. Kevésbé ismert, hogy eredetileg is filmzene volt, Mikhail Kalatozov 1956-ban készült Pervyy Eshelon című filmjében szólalt meg először. A népies hangvételű Második tánc Sosztakovics harmincas években komponált műveiből származik, végül a szvitet szellemes Finale zárja.
Sosztakovics híres második keringője a Második jazz szvitből, mindenki hallotta már filmekből, reklámokból. A címnél már előjön a kérdőjel, a sztálini Szovjetunióban hogy lehetett ilyen címet adni? Érdekes módon lehetett, de valójában egy másik művét hívta így a szerző, a második világháború alatt az elveszett, és valamiért erre a műre került át a név, mai napig ezzel a névvel adják ki, a helyes név azonban "Suite for Variety Orchestra no. 1". A szerző több régi tánc dallamát felhasználva írta ezt a 8 tételből álló művet, amit akármilyen sorrendben elő lehet adni, az első előadás London-ban volt 1988-ban Rosztropovics, a szerző jó barátja vezényletével. A második keringő sikere azóta töretlen, sok átirat készült, rengeteg filmben és reklámban használták fel, egyszerűen mindenki ismeri valahonnan, még ha nem is tudja hogy Sosztakovics. Most egy 5 csellós átiratot választottam, a lengyel Cellostrada csapattól. Hallgattál ma már jó zenét?
Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (Дмитрий Дмитриевич Шостакович) kiejtése✩ (Szentpétervár, 1906. szeptember 25. (szeptember 12. ) – Moszkva, 1975. augusztus 9. ) orosz zeneszerző és zongoraművész. Egyike a 20. század legünnepeltebb komponistáinak. Sosztakovics korán kitűnt zeneszerzői és zongoratehetségével. Tanulmányait 1922-ben kezdte meg a szentpétervári konzervatóriumon, amely ebben az időben Glazunov vezetése alatt állt. Első fontos műve az 1925-ben írt diplomadarabja, az I. szimfónia.
- Használt renault megane
- Női karóra akciók
- Chopin tavaszi keringő kotta
- Ati császárné szeged
- Varieté-szvit no. 2 – Filharmonikusok
- Japán robot
- Keringő
- Coca cola üveg 125 éves évforduló,korlátozott kiadás - Gyűjtemény | Galéria Savaria online piactér - Antik, műtárgy, régiség vásárlás és eladás